פרסום אורגני או ממומן? מה יותר טוב?

פרסום במרחב הדיגיטלי הפך כבר לפני שנים למרחב משמעותי ויסודי ממש עבור בתי עסק וחברות. בתוך מרחב זה ניתן להגיע ללא מעט שווקים חדשים ולקוחות באופן שנראה בעבר כחלום רחוק.

צילום: מאגר תמונות Depositphotos

לאורך השנים האחרונות נחשפו בתי עסק, חברות ואנשי מקצוע העוסקים בפרסום לפרסום במרחב הדיגיטלי ולאפשרויות הפרסום הקיימות בו. כיום, רבים מאותן מסגרות ואנשי המקצוע תמהים תמיד האם כדאי לבחור בפרויקט של פרסום אורגני או אולי בפרסום ממומן?

בתשובה לאותה שאלה אנו נמצא כי קיימות מספר תשובות וזאת בהתאם למשתנים שונים שיש לקחת בחשבון, בין אם מדובר על יעדי הפרסום, התקציב, תחום הפרסום ועוד. במאמר זה ננסה להבהיר מתי כדאי בפרסום אורגני ומתי יש וכדאי להשקיע דווקא בפרסום ממומן.

צילום: מאגר תמונות Depositphotos


פרסום אורגני

פרסום אורגני מוביל אותנו באופן טבעי למנוע החיפוש המוכר לכל – "גוגל". מנוע חיפוש בו נערכות בכל שנייה יותר מ-600 אלף חיפושים בכל העולם, כשכיום כ-87% מהחיפושים במרחב הדיגיטלי מתבצעים דרכו כשבישראל הנתון אף גבוה יותר, כשכמעט 95% מהגולשים עושים בו שימוש.

השימוש הכמעט גורף במנוע חיפוש אחד בכל העולם מוביל כמובן בתי עסק וחברות לשאיפה להופיע בעמודים הראשונים בכל חיפוש שיש ונוגע לשירותים והמוצרים אותם את מציעים. ל"גוגל" מספר רחב של פרמטרים אותם הוא בודק על מנת לקבוע באיזה עמוד תוצאות יתברג אתר האינטרנט שלכם, בין אם מדובר על הכותרות בעמודי האתר, מבנה נכון של האתר, מהירות טעינת העמודים השונים, איכות התוכן שבו ועוד.

בחירה בפרסום אורגני תדרוש מבעלי עסק וחברות לגלות סבלנות. מדובר על תהליך הנבנה יחד עם אנשי המקצוע לטווח הארוך, תוך בניית תשתית רחבה ועמוקה שיש בה גם מקום לניסוי וטעיה, כשבסופו של תהליך יזכו אותם בתי עסק וחברות לפניות של גולשים שבחרו להגיע אליהם מבלי שפעלו באופן "מניפולטיבי".

יתרון בולט בבחירה בפרסום אורגני מהווה גם נתון שיפתיע לא מעט מהקוראים. נתונים מראים שאת רוב ההקלקות של הגולשים גורפות דווקא התוצאות האורגניות לעומת אלו הממומנות. הפער משמעותי במידה רבה, כשב-75% מהפעמים יקליקו הגולשים על אחת מהתוצאות האורגניות ורק ב-25% מהמקרים יבחרו להקליק על אחת מהתוצאות הממומנות.


פרסום ממומן

האפשרות השנייה והמוכרת היא בחירה בפרסום ממומן המוכר גם בשם PPC – Pay Per Click. גם כאן החשיפה של בתי עסק וחברות נעשית באמצעות מנוע החיפוש "גוגל", כשהוא מקצה את ארבעת המקומות הראשונים בכל עמוד חיפוש למודעות פרסום עליהן שילמו חברות ובתי עסק.

אופן הדירוג של "גוגל" לאותן הודעות ממומנות נעשה גם כן באמצעות מספר פרמטרים הנוגעים כמובן לרלוונטיות הקיימת לביטוי שהגולש הקליד בשורת החיפוש, למחיר שהמפרסם היה מוכן לשלם עבור כל הקלקה על המודעה של כל גולש ועוד.

כיום, העלות הממוצעת להקלקה על מודעה דרך "גוגל" עומדת על סכום של שבעה ₪. בתחומים הנחשבים לתחרותיים, דוגמת שירותים משפטיים ולימודים גבוהים, עלות ההקלקה על מודעה יכולה להגיע לכדי עשרות ומאות שקלים. ההבדל הרחב בין העלויות מהווה בעצם מאפיין משמעותי בבחירה של בתי עסק וחברות האם לבחור באפשרות פרסום זו לעומת אפשרויות אחרות ובראשן פרסום אורגני.

אחת מהחסרונות הבולטים במסגרת הפרסום הממומן, שמולה מתמודדים גם ב"גוגל", היא התופעה שבה מתחרים של בתי עסק וחברות פועלים במרחב הדיגיטלי ומבצעים באמצעות עובדיהם ותוכנות רובוטיות הקלקלות שאין מאחוריהן גולש שהוא לקוח פוטנציאלי שבאמת מעוניין לבחון שירות או מוצר מסוים. בתחומים תחרותיים נרשמו לא פעם קרוב ל-30% של הקלקות כזב, כשאלו מובילות לכך שבתי עסק וחברות מוציאות כסף רב על פרסום לחינם.

אם נרצה להבין מה היתרון הבולט בפרסום ממומן, נוכל להצביע על שני פרמטרים חשובים ומשמעותיים לבתי עסק וחברות רבות – מהירות וגמישות. בשונה מהתהליך המורכב והארוך יותר בפרסום אורגני, בפרסום ממומן יוכלו בתי עסק וחברות לחזות בתוצאות בתוך מספר שעות, כשתוצאות אלו מביאות עימן פניות ישירות של לקוחות פוטנציאלים ולידים לטיפול.

פרמטר הגמישות גם כן מהווה פרמטר חשוב ומשמעותי עבור רבים מבית העסק והחברות שבחרו בפרסום ממומן. אלו יכולים לבחור מתי להעלות קמפיין פרסומי ומתי להורידו וזאת לפי הצרכים שלהם. הורדה של קמפיין בחודשי החורף, למשל, עבור חברה שמוכרת בגדי ים, תאפשר לה להפנות באותם חודשים תקציבי פרסום לשווקים אחרים בה יכול להיות ביקוש לאותם מוצרים בשל השוני בעונות.